Povestea Craciunului
Câți dintre dv. știu cum am ajuns de fapt să sărbătorim Crăciunul? Crăciunul este în zilele noastre un timp al magiei, al generozității și al iubirii. Este perioada în care aproape întreaga suflare umană sărbătorește nașterea lui Iisus Hristos. Acestuia îi sunt asociate astăzi o mulțime de obiceiuri adânc împământenite cum ar fi împodobirea bradului, mersul cu colindul sau oferirea de cadouri celor dragi. Cu secole înainte de nașterea lui Iisus, în timpul nopților lungi și geroase de iarnă, europenii sărbătoreau întoarcerea luminii și renașterea naturii care urma să se întâmple o dată cu venirea mult așteptatei primăveri. În țările nordice aceste sărbători erau cunoscute sub numele de Yule. În 25 decembrie, data solstițiului de iarnă conform calendarului păgân, tații împreună cu fii aduceau din pădure cel mai mare buștean pe care îl puteau găsi și îi dădeau foc.
Până în anul 350, când Papa Iulius I a declarat sărbătoarea oficială a nașterii lui Isus pe 25 decembrie, creștinii au ignorat data calculată de Sextus Julius Africanus și au început să celebreze Crăciunul după calendarul iulian, pe 6 ianuarie (data solstițiului egiptean, când era celebrată revărsarea apelor Nilului și în „cultele misterelor” locale nașterea „eonului” din fecioară.
Tot atunci grecii sărbătoreau nașterea zeului Dionis, zeul care ca și Iisus, transforma apa în vin), așa cum se mai celebrează în unele locuri și în zilele noastre.
În timp ce romanii păgâni (termenul păgân nu are aici nici o conotație negativă și reprezintă o persoană care aparține unei religii politeiste) îl venerau pe Zeul Soare, o nouă religie își făcea loc prin imperiu. La început creștinii nu sărbătoreau nașterea lui Iisus, învierea acestuia reprezentând partea esențială a noii religii. Ba chiar a existat o puternică opoziție la celebrarea zilelor de naștere a martirilor și a lui Iisus. Numeroși părinți ai bisericii au emis comentarii sarcastice privitoare la obiceiul păgân de a celebra zile de naștere, când, de fapt, sfinții și martirii trebuiau, în viziunea lor, să fie celebrați la data martiriului lor, adică la data „adevăratei lor nașteri” din perspectiva bisericii. Mulți creștini ai primelor secole erau scandalizați și de veselia și festivismul celebrării, pe care îl vedeau ca fiind o reminiscență a păgânismului.
INAINTE